OPEN32 stapt over naar hosted 3CX omgeving

OPEN32 is een multibrand fashion & jeans store met ongeveer 70 winkels in Nederland en België en een uitgebreide webshop op open32.nl. Service staat centraal in de winkels waar een uitgebreide collectie te vinden is van onder andere de merken Silvercreek, G-Star RAW, PME Legend, Levi's, Tommy Jeans en Madness. Telefonie is voor de OPEN32 organisatie belangrijk voor de contactmomenten met haar klanten. De winkels worden gebeld met voorraad vragen en bellen zelf naar klanten als er bijvoorbeeld gereserveerde kledingstukken klaar staan. Op het hoofdkantoor beantwoorden medewerkers van de klantenservice verschillende vragen van (mogelijke) klanten. Dit gebeurt via email maar veelal ook telefonisch.

Ruim 10 jaar geleden is OPEN32 overgestapt van traditionele ISDN telefonie naar Voip telefonie bij PBXcomplete. In de winkels werden de internet routers geschikt gemaakt om de bestaande analoge Dect toestellen te ondersteunen via Voip. Op het hoofdkantoor werden vaste en draadloze IP telefoons geïntroduceerd en voor de receptie werd speciale software geïnstalleerd waarmee eenvoudig kon worden doorgeschakeld naar medewerkers op kantoor, op de weg en in de winkels.

De gebruikte open source telefooncentrale software had een beperking waardoor de winkel- en kantoortelefoons niet op dezelfde centrale tegelijkertijd actief konden zijn. 3CX heeft deze beperking niet. Dus toen er een keuze moest worden gemaakt voor nieuwere telefooncentrale software, kwam met 3CX de mogelijkheid om alle telefoons op 1 systeem onder te brengen.

Ander voordeel van 3CX was het uitgebreide receptie paneel dat inbegrepen is bij de webclient. Hierdoor was de extra, betaalde software voor de receptie niet meer nodig in de nieuwe situatie. Het doorverbinden gaat nu eenvoudig via de webclient waarbij ook de vaste telefoon bestuurd kan worden.

PBXcomplete heeft ons uitstekend geholpen om geruisloos over te stappen van onze oude Voip centrales naar een nieuwe hosted 3CX omgeving.

Nadat de planning voor de migratie was gemaakt en de nieuwe hosted 3CX centrale was ingericht, verliep de omzetting voorspoedig binnen enkele weken. Tijdens de migratie waren zowel de oude als de nieuwe centrales actief. Door een tijdelijk nummerblok te gebruiken als brug tussen de oude en nieuwe situatie, konden alle Open32 medewerkers tijdens de migratie elkaar bereiken via de gebruikelijke interne nummers.

Op de kantoorlocatie werd een 3CX Session Border Controller (SBC) geplaatst, waarmee de vaste telefoons makkelijk en snel aan 3CX konden worden gekoppeld: na het terugzetten van een telefoon naar de standaard instellingen was deze telefoon direct zichtbaar in de 3CX interface. Vervolgens kon deze meteen gekoppeld worden aan een medewerker. De winkeltelefoons werden gekoppeld aan 3CX door een enkele aanpassing aan de bestaande configuratie die op afstand kon worden uitgevoerd.

Het risico van een lange downtime is door OPEN32 geminimaliseerd door een failover centrale af te nemen bij PBXcomplete. Met de 3CX Enterprise licentie kan worden ingesteld wanneer de failover centrale het moet overnemen van de primaire centrale.

Met de overstap naar hosted 3CX bij PBXcomplete beschikt OPEN32 over een vooruitstrevend telefoniesysteem waar de komende jaren verder mee kan worden gewerkt.